Мой сайт Среда-Куншкачи, 13.12.2017, 02:29
Приветствую Вас Гость | RSS
Главная | Регистрация | Вход
» Меню сайта

» Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 369

Главная » 2007 » Сентябрь-Таштамков » 27 » "Эрзянская национальная одежда-головные уборы женские. Авань прявельтявкстт"
"Эрзянская национальная одежда-головные уборы женские. Авань прявельтявкстт"
20:28
Эрзявань прявельтавкст (Головные уборы эрзянских женщин)
Оршамопельтнень марто эрзя аватне кандтлесть прявельтявкс, конань сынь полавтылизь мирденень туемстэ. Прявельтявксонть коряс неявиль, кодамо аванть сюпавчизэ. Аватнень прячересткак пурназельть прявельтявксост коряс. Тейтерь-аватне кодыльть вейке черьпуло, конань нолдылизь кутьмерест ланга. Мирденень лисезь аватнень черест кодазель кавто черьпулос, чертне кекшезельть прявельтявксонть алов. Кода сёрмадыть седе икелень автортнэ, эрзя аватне, васняяк тейтертне, тейнесть прязост ламо черьпулот. Одирьватнень, кода сёрмадсь Майнов, ульнесь комсь ветешка черьпуло, конань пес содозельть понань суреть эрьва кодамо масылгавкс марто (Маннинен 1929:135).
Эрзянь аватне пурнылизь черест коня таркантень вейке черьпулос, сень лангс озавтсть сюронь кондямо панго (Клебанд 1986:45). Пилеюртнэнь видьс менчезь черьпулотненень мерсть сюрот, кавонеск вейсэ саезь черьпулотненень - прясюро.

Вместе с одеждой эрзянские женщины носили головные уборы (прявельтявкс – дословно «то что покрывает голову»), которые они меняли при замужестве. По головному убору было видно, какой у женщины достаток (богатство). У женщин и волосы были собраны под головной убор. Девушки-женщины оставляли одну косу, которую опускали по спине. Волосы замужних женщин были сплетены в две косы, волосы были спрятаны под головной убор. Как пишут более ранние авторы эрзянские женщины, в первую очередь девушки делали на голове несколько косичек. У невест, как пишет Майнов, было двадцать пять косичек, на концы которых привязывались шерстяные нитки со всевозможными украшениями. Эрзянские женщины собирали волосы на лобную часть в одну косу, на которую одевали похожую на рог панго (Клебанд 1986:45). Косички свернутые до основания уха говорили сюрот, вместе взятые косички - прясюро.


Эрзянь панго икеле ёндо (B 1: 1; MF e 2856) /(Эрзянское панго вид спереди)




Эрзянь панго удало ёндо (B 1: 1; MF e 2856)/(Эрзянское панго вид сзади)


Эрзяватне кандтнесть прясост панго. Панготне теезельть а вейкетьстэ. Ульнесть сюронь кондямо пангот - пшти, мендязь версе пе марто; коймень кондят, конань версе песь седе теенель. Панготнень сэрест ульнесь сатышка, удалгаст ульнесь нурькине пуло, викшневкс марто, мазылгавтозь цитнемасо (Клебанд 1986:45).
Истяжо эрзяватнень ульнесь седее лия прявельтявксосткак - сорока, - лапужа оршавкс келей пуло марто, кона нолдазель лавтов ланга. Сорокатне теезевельть а вейкетьстэ - конат седе алкинеть, лапужат, конат куншка видьстэ седе таргазь верев. Кода прявелькс пелесь, истя пулось викшнезельть якстере пона суресэ, ланга чавозельть човалясо, цитнимасо, мазылгавтозь пижень рисьмесэ, сиясо, эрьгесэ (Маннинен 1929:134). Сорокатнень теемаст пек стакаль, сынст теильть паро стыцят.
Эрзянки носили на голове панго (дословно- гриб). Паного делались по разному. Были паного похожими на сюро - с острым, свернутым сверху концом; по типу (схожими) на лопату, верхний конец которой более узкий. Высота панго была достаточная, сзади был узкий хвост с вышивкой, украшенный блесками. (Клебанд 1986:45). Также у эрзянок были боле другие головные уборы - сорока, - сплюснутый убор с широким хвостом, который отпускался по затылку. Сороки сделаны были по разному - некоторые более с низкой посадкой, сплюшенные, некоторые с середины более выдернутые к верху. Как надголовная, так и хвостовая (задняя) части вышивались красными шерстяными нитками, сверху были забиты монетами, блесками, украшенными медными цепочками, серебром, бусами. (Маннинен 1929:134). Изготовление сорок было очень сложно, их делали хорошие портнихи.



Эрзянь сорока удало ёндо. (B 3: 1; MF e 2908)/(Эрзянская сорока вид сзади)



Рав чиресэ эриця эрзяватне васенцеде путылизь прязост сороканть мирденень лисемстэ, седе мейле сорокась эрявсь пряс путомс эрьва чистэ (Клебанд 1986: 46).Тенде башка, эрзянь аватне канднесть ситцасто стазь чехлик. Седе тов чехликенть кармасть канднеме паця ало. Чехликенть кондямо прявельтявкс, - олосник аватне путыльть сороканть алов. Се таркатнева, косо седе покшаватне канднесть сорокат ды пангот, - тейтертне, одирьватне путыльть прязост златной, сорокань кондямо прявельтявкс (Белицер 1973: 162). Эрзяватнень ульнесть эрьва кодат пацят – коцтонь паця, понань паця, губовой паця, шаль. Одтейтерькатне канднесть прясуре.
Эрзянки живущие на Волге сначала одевали сороку при замужестве, потом сорока одевалась на голову каждый день. (Клебанд 1986: 46). Кроме это, эрзянские женщины носили выкроенные из ситца чехлик. Потом чехлик стали носить под платком. Головной убор на подобие чехлика олосник женщине одевали под сороку. В тех местах, где бабушки носили сороку и панго – девушки, невесты одевали на голову златной, головной убор похожий на сороку (Белицер 1973: 162).

У эрзянских женщин были разнообразыне платки – суконные платки, шерстяные платки, губовые платки и шали. Молодые девушки носили прясуре (головная нитка, дословно) .




Мокшавань прявельтявкст (Головные уборы мокшанок)
Мокшонь аватнень прявельтявксонть ало кавто черьпулос кодазь чертне менчезельть пилеюртнэнь видьсэ. Эрзятнень кондямо пряспутомат (сюро, паного, сорока) мокшоаватнень эзть ульне, сынь ансяк пряст пекстылизь пацясо, эрьва кода сульмазь – кудоюткова весть, ушов лисемаст лиякс, Покш чис лисемсте – эсинзе лацо. Пряньте сульмильть кавто-колмо пацят, мазысте лисль. Пацянь кондямо косинканть эрьва авась стылизе сонсь. Косинкатне ульнесть ашот, якстереть-якстере косинкасо якильть 35-40 иесэ аватне, седе тов сынь сюлмсисть прязост ашо паця (Белицер 1973: 157).


Мокшонь покшаватне кудосо, панжиков 2004 иесте (Тюмень ёнкс, Сорокинской буе, Калиновка веле) / Мокшанки на улице, май 2004 года


У мокшанских женщин под головным убором волосы собранные в две косы были свернуты до ушных раковин. У мокшанок в отличие от эрзянских женщин подобных головных уборов (сюро, панго, сорока) не было, они прикрывали голову только платком, по разному завязанным – в домашнем быту один раз, при выходе на улицу по иному, при празднике – по своему. На голову завязывали два-три платка, выходило красиво. Косынку на подобие платка каждая женщина кроила сама. Косынки были белыми, в красно-бардовых ходили женщины 35-40 лет, более старшие – они надевали на голову белые платки. (Белицер 1973: 157)




Мокшокс пацянь сюлмамо: Хено Сарв сюлми паця Ваганова Нинань пряс, невтицякс Беспалова Елена. Эрзянь-мокшонь Мастор, Ковылкинань буе, Сыре Пшенёвань веле. Карм Ю. 1985. (Fk 2131:192)/(Завязывание платка по-мокшански: Хено Сарв завязывает платок на голове Нины Вагановой, учитель Елена Беспалова)



Мокшокс пацянь сюлмамо: Эрзянь-мокшонь Мастор, Ковылкинань буе, Сыре Пшенёвань веле. Карм Ю. 1985. (Fk 2131:195)/ (Завязывание платка по-мокшански)


Мокшонь аватнень ульнесть эсист хорма пацят - руця. XX пингенть ушодовкссо ламотне кармасть канднеме шолконь пацят - покшт, мазыйть, парсеень пацят пулосуре марто, конань тюсост пештизь сэнь, якстере ды тюжа цецят (Белицер 1973: 157-159). Од тейтертне сюлмсилть прязост прясуре, мокшонь велетнева сынст лемдильть ашкоркст - 40-45 см кувалмосо, 5-6 см келесэ прясуреть, конат ульнесть мазылгавтозь ярмаксо, цитнимасо, конёвонь цецясо.


Мокшонь покшаватне ушосо, панжиков 2004 иесте (Тюмень ёнкс, Сорокинской буе, Калиновка веле) / Мокшанки на улице, май 2004 года


У мокшанских женщин были свои платки - руця. С XX века многие стали носить шелковые платки - большие, красивые, парчовые платки с нитками-хвостом, в цвета которых были наполнены синими, красными и желытми цветами (Белицер 1973: 157-159). Молодые девушки завязывали на голову прясуре(), в мокшанских деревнях их называли ашкоркст- длинной 40-45 см, шириной 5-6 см, которые былди украшены монетами, блесками, бумажными цветами.


Мокшонь тейтерь прясуресэ. Эрзянь-мокшонь Мастор, Зубова Полянань буе, Мокшонь Пимбур веле. Карм Ю. 1984. (Fk 2086:213)/ (Прясуре молодой мокшанки )


Эстон Раськень Музеень каталогсо ули прясуре, конань лемезэ канева паця. Прясурентень лиякс мерсть конявкс - сон ульнесь парсеень паця, ламо тюссо, кувалмозо 150-175 см, келезэ 90 см (Белицер 1973: 145). Ламо тейтертне кандтлесть мазый парсеень шальть (пацят) прясуре марто, конань сюлмсилизь эрьва велесэ эсест коряс.
В Эстонском народном музейном катологе есть прясуре (головная повязка), которую называют канева паця. Поиному прясуре говорили конявкс (налобник, дословно) – он был из парчового платка, в разных цветых, длина 150-175 см, ширина 90 см (Белицер 1973: 145) Много девушек носили красивые порчовые шали (платки) , которые завязывали по разному в каждой деревне вместе с прясуре.


Эрзянь лувось-сермадовксось (основа эрзянского текста) КАДИ САРВ
Рузкс ютавтызеть ды сермадызеть(написал и перевел на русский) Петрянь Андю
Просмотров: 2063 | Добавил: erzyany-rasyke | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
» Форма входа

» Календарь новостей
«  Сентябрь-Таштамков 2007  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

» Поиск

» Друзья сайта

» Статистика


Copyright MyCorp © 2017
Сделать бесплатный сайт с uCoz