Мой сайт Суббота-Шлямочи, 20.04.2024, 11:06
Приветствую Вас Гость | RSS
Главная | Регистрация | Вход
» Меню сайта

» Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 374

Главная » 2007 » Октябрь-Ожоков » 4 » "МОКШЭРЗЯНЬ МИФОЛОГИЯСЬ КОДА СИСТЕМА "
"МОКШЭРЗЯНЬ МИФОЛОГИЯСЬ КОДА СИСТЕМА "
07:56

Литовадо моротнесэ урьвань, нинь саламось арсеви покш тевекс, алкукс парочизэ
сонзэ а свал чарькодеви. Ине изницякс салы Пурьгинепазось эсензэ семияс
тейтеренть, саламсто бажи пазонь вийтнень лангс. Монь коряс Литовадо
мифтне-моротне мокшэрзянь фольклорсонть теевсть сестэ, зярдо авань биень
койтне кармасть лепштявомо атянь биень койтнесэ.


Сенде, кода авань биень койтне кармасть лепштавомо, ёвтни эрзянь мифесь
Сэняшадо (лиякс Миняшадо), конань эйсэ аванть-дракононть изнясы
цёрась-охотникесь. Не мифтнесэ коень ды мифень арсематне човорявкшныть
ёвксонсенть марто. Сэняша (Миняша) - ламо вирень, модань ды ведень
(лисьмапрянь) азоравась виев ды кежев тюриця, церань манчиця, кидеяк сон а
пели, весень лангс ваны верде, каштансто. Зярдо Сэняшась (Миняшась) неинзе
ломанень пильге чалгавкстнэнь эсензэ вирьсэ ды нарсо, сон эзь тандадо, мадсь
удомо наронть лангс янонть трокс. Сон парсте соды, сонзэ кияк зярдояк эзизе
токше ды нейгак а токасы, соды - колыцянть сон изнясы. Тевесь ансяк лиси а
истя. Лемтеме изницясь - мездеяк а пелиця цёрынесь чавсы ламопрянь Сэняшанть
(Миняшанть) удомсто, састынестэ сы ваксозонзо тор марто ды сонзэ модатнень,
вирьтнень, нартнэнь сайсынзе эстензэ (Маскаев 1964: 168-172).

Кода невтить археологиянь материалтнэ, минек эранть васенце тёжань иетнень
прядомсто ды омбоце тёжань иетнень кармамсто мокшэрзятнень эрямочисэ мольсть
ламо полавтомат. Тюштянь пингесь прядовкшнось, сонзэ таркас кармась само лия
пинге, лия койть-кирдат, конатне ульнесть сюлмазь вейке пельде урексчинть,
омбоце пельде сюпавчинть марто. Теде ёвтнить мокшэрзянь се шкань азортнэнь
калмосткак. Сынь эсь сюпавчист коряс пек лиякстомить калмотнеде, козонь
ульнесть калмазь ламотне, аволь сюпавтнэ (Жиганов 1961: 178).

Кезэрень эрямонь каладомадонть улить кое-кодат челькст мокшэрзянь
фольклорсояк. Истя, моросонть-мифсэнть "Мастор чачнесь - койтне чачнесть"
кортамось моли седе, кода эрзятне пек раштасть, ламолгадсть ды кармасть эсь
ютковаст тюреме. "Мекс сынь сёвныть, мекс сынь тюрить?" - кевстневи моросонть
ды теске жо максови каршо вал: "Масторонть кисэ сынь сёвныть-тюрить,
паксятне-нартнэ сынест а явовить." Тюрсть-тюрсть эрзятне ды чаркодсть пурнамс
сисем велень покштянь промкс, конась арсесь кочкамс эрзянь кирди. Истямокс
кармась моданть лангсо ды менеленть ало сехте сюпав эрзясь. Сон макссь вал
улеме эрзянь кирдицякс, бути покштятне максыть тензэ лездыцякс староста ды
полицейской (кода васенцесь, истя омбоцесь, содазь, моронтень путовсть седе
мейле. - Н.М.). Покштятне тейсть корязонзо, сон кармась модатнень ды виртнень
явшеме (Paasonen 1938: 75-82).


Ю.А.Дырин -- Седиця тандавкс


Лия моротнесэ ёвтави васенце эрзянь кирдинть лемезэяк - Тюштян, Тюштень,
Тюштя. Не моротнесэ-мифтнесэ кортамось моли Тюштядо кода васень эрзянь
инязордо. Не моротнень лейтмотивесь - эрзянь кирдиця инязоронть кочкамось. Те
ине таркантень арыця ломанесь аволь кодамояк пульки-понкс ломань, сон "мода
лангсо сехте сюпав, менель ало сехте козяв", сон пек виев /"сисем сабансо,
комсь вейкее лишмесэ Тюштень соки", сонзэ "кшнинь кочкарянзо, кевень пря
касмозо, уськсэ тапарязь куманжанзо, конястонзо лиси чись, копорьстэнзэ -
валдо ковось, пря чертнень пева - тештинеть" (Paasonen 1938: 60-74, 82-99).

Тюштядо мифтне аволь ансяк эрзянь. Сынь улить мокшонь фольклорсояк. Мокшонь
моротнесэ Тюштянтень мерить оцязор (оцю + азор), каназор (кан + азор). Каназор
валсонть васенце пельксэсь саезь тюркань кельстэ. "Эй, шинь стямаса, панда
пряса" мокшонь моросонть улить истят валт:

Эй, шинь стямаса, панда пряса
Эрясь Тюштянь оцязор,
Масторонь кирди каназор.
Таза сиянь палатанза,
Таза сирнень сонь щамонза.
Тюштянь ащи панда пряса,
Панда пряса, орта лангса.
Сон щаф-каряф, сон наряжаф:
Акша паля сонь лангсонза,
Акша лисмоц сонь алонза.
Весть варжаксты - ошкя строяй,
Омбоцеда - народ прдай...
(Paasonen 1947: 45-46; Уcтно-поэтическое творчество мордовского народа 1963:
254).

Монь коряс, Тюштенесь ульнесь мокшэрзянь васенце инязорокс (оцязорокс,
каназорокс). Те лемесь теевсь тюштя нарицательной валстонть, конасонть
седикеле мокшэрзятне тешкстнекшнесть сынст племань ветицятнень. Зярдо неть
плематне вейсэндявсть вейке раськекс, раськенть прявтокс арась не тюштятнеде
сехте виев тюштясь, конань нарицательной титулозо (тюштя) теевсь сонзэ лемекс
(Тюштень, Тюштян, Тюштя). Тюштядо лецтнематне неень шкас эсть стувтово
мокшэрзянь мельстэ-ёжосто. Нейгак мокшэрзянь велетнева марсеви "Тюштянь пинге"
вал пусмось, конасо мокшэрзятне тешкстыть се шканть, зярдо сынст
покштятне-бабатне эрясть атянь биесэ.

Виев полавтоматне, тюштянь пингень калавтомась путсть неявикс тешкст
озноматнень-мифтнэнь лангс. Ломанень эрямочистэнть эсь парочиде ды азорксчиде
чарькодематне каявсть пазтнэнь лувс. Сынст кармасть ловомо аволь ансяк
кирдицякс, сынь теевсть азорокс: Вирявась теевсь Вирязоравакс, Ведявась -
Ведязоравакс, Вармавась - Вармазоравакс, Модавась - Модазоравакс, Кудавась -
Кудазоравакс, Толавась - Толазоравакс ды седе тов. Азор валось кармась
сюлмавомо мирдест лемтнень мартояк (Вирязоратя, Ведязоратя, Кудазоратя,
Вармазоратя, Модазоратя, Толазоратя ды лият).

Се шкастонть, зярдо кезэрень вейкексчинть таркас сась азорксчись, весе не
пазтнэнь прявтокс тееви Нишкепазось (Шкаесь). Сонзэ архетипекс, монь коряс,
ульнесть мокшэрзянь инязортнэ (оцязортнэ).

Минек шкас пачкодсть мокшэрзянь морот-мифт Нишкеденть (Шкайденть) конась эри
азорксчинь ды урозксчинь койтнень-кирдатнень пингстэ, пек аламо мелявты
урозтнэнь кис. Истя, мифсэнть "Уцяскань явшема" ёвтнемась моли сенде, кода
покш паксясо, пандо прясо, тумо лангсо Нишкесь явши уцяска "сюпав эрзянень
плошкасо, бедной эрзянень цяпкасо, грешной урознэнь пенч песэ''. Ве урозонтень
мезеяк эзь сато, кува яки сон аварди, кува яки сон мелявты. Неизе урозонть
Нишкепазось, кевкстизе, мекс аварди. Урозось ёвтнизе тувталтнэнь. Сестэ
Нишкепазось мерсь:

...Иля аварде уроске,
Иля мелявто од цера!
Мон максан тонеть уцяска,
Мон максан тонеть часия:
Сёксень читнень самосто
Туят, уроске, солдатокс.
Вачкодсь уроз кедензэ,
Пурдась кемень суронзо...
(Paasonen 1938: 64-66; Устно-поэтическое творчество мордовского народа 1963:
43).

Те шкань эрямочинть коряс эряви неемс мокшэрзянь мифтнэнь седе, кода Нишкесь
(Шкаесь) теинзе мирэнть-масторонть, ломатнень, койтнень-илатнень. Седикелень
ломантне не ёнкстнэде арсесть пек аламо. Превсэст кирдсть ансяк эсест перть
пельга тевест. Мирэсь-масторось, модась, менелесь сынест неявтовсь максозь
певтеме, секс сынст эйстэ а мезе арсемскак (Токарев 1962: 366).

Мирэнть-масторонть теицякс мокшэрзятне ловсть Шкаенть (Нишкенть). Сынст коряс,
седикеле пек умок мирсэнть ульнесь ансяк ведь, конатадо Шкаесь теизе моданть
ды весень, мезесь сонзэ лангсо эри-касы. Сонзэ каршо аштицясь, Идемевсь,
невтеви идемкань, покш пря коршонь, кедьнимилявонь ды лия чачосо. Мокшэрзянь
мифтнесэ моданть-масторонть кирдить колмо калт. Истя, мифсэнть "Масторонть
мезе кирдьсазо" ёвтневи:

Масторонть мезе кирдьсазо,
Масторонть мезе кандсазо.
Масторонть кирдьсызь колмо калт,
Масторонть кандсызь колмо калт.
Косо не калтнэ зимовить?
Вай, моря, моря куншкасо,
Уш моря марто Рав ютксо.
Уш ве калонть лемезэ севрюга,
Омбоценть лемезэ белуга,
Вай колмоциненть осетра...
(Устно-поэтическое творчество мордовского народа 1963: 137).

Мокшэрзянь мифологиянь коряс, моданть ниле ужанзо, эрьва ужасонть ашти
палмань. Неть палмантне "кара-каршо а вастыть, вейкест-вейкест а неить"
(Мордовское народное устно-поэтическое творчество 1975: 105).

XX пингень васенце иес мокшэрзянь коень-кирдань ванстыцякс ульнесь велень
общинась. Сонзэ прявтонть кочксесть весе кудазортнэ велень промкссо.
Прявтонтень лездасть сыретне - велень атятне-покштятне, прявтось эрьва кодамо
велень тевтнень ванокшнось сыретнень марто. Велень промксось кочкакшнось
пандомань пурныцят, конат якасть велева ды тешкснесть чувтонь лаз лангс
мокшэрзянь сёрмасо, зяро велесэнть кудот, ломанть, кильдеметь, зяро ды зярдо
эряви сынст кис максомс пандома.

Велень общинась ванкшнось озномань тевтненьгак, арсесь, кодамо чистэ ютавтомс
озкстнэнь, кодат озкс-атят, озкс-бабат сынст кармить ютавтомо, кодамо канст
кодамо пазонтень эряви анокстамс ды лия тувталтнэнь. Общинась рамсесь
кильдеметь (букат, скалт, реветь), конатнень печкелизь пазнэнь озномсто.
Печкемеде икеле кильдементь шлясть-нардасть, парсте симдясть-андсть, мейле
наряжазь ветясть ознома таркантень. Тесэ озкс-атясь кечесэ кайсесь кирьганзо
ланга кельме ведь. Бути сон сорнозеви, видекс, эряви пазонтень, а сорнозеви,
аламо шкань ютазь каить мекев, тейнить истя колмсть. Бути а сорнозеви
колмоцедеяк, тукшность кудов, озксонть теекшнизь лия чистэ. Сыре Пшень мокшонь
велесэ (ней Ковылкинань районсо), кода канстонь кильдементь лангсто кеденть
ваткакшнызь, печкицятне сонзэ эйсэ токакшнызь кильдементь прянзо ды
меркшнесть: "Простямизь!" (Harva 1952: 415).


Ю.А.Дырин -- Раськень озкс


Общинань койтнень челькест неявить парсте мифтнесэ ошонь, ведьгевень,
церковань стявтомадо, кудонь ды кардазонь чапомодо, сынь ёвтнить седе, кода
мокшэрзятне макснесть канстт модань, ведень, кудонь, кардазонь ды лия
пазтнэнень, неть таркатнень ды объектнэнь кирдицятненень, азортнэнень.
Мокшэрзянь велетнесэ мон а весть кунсолынь ёвтнемат, эсень сельмесэ неинь,
кода кудонь ды кардазонь теемстэ тумонь мукорьтнень лангс путнесть лишмень,
скалонь, ревень, сеянь, лия кодамо кильдемень, конась ульнесь кудазоронть
кардазсо, понат. Путнесть ярмакткак. Пурнакшность тувор, кши-сал, пуре марто,
каванясть кудонь-кардазонь теицятнень, инжетнень, лецтнесть кудонь-кардазонь
пазтнэнь. Арсесть, понань, ярмаконь путомась, каванямось канды од кудонтень,
од кардазонтень кувака пинге, эрицятненень ды кильдеметненень шумбрачи (Мокшин
1998: 67).

Кудонть, кардазонть алов стявтомсто понань, ярмаконь путомась - кадовкс се
иладонть, зярдо макснесть кудонь, кардазонь, модань пазтнэнень алкуксонь
канетт. Истя тейнесть ламо лия раськетнеяк (Зеленин 1937: 1-30). Ломатне
арсесть, сень коряс пазтнэ кармить седе парсте лездамо кудонь-кардазонь
тевтнень теемстэ, кемекстамо кудоютконь шумбрачинть.

Не мифтнень юткс совить моротне-мифтне Казань ды Яик оштнень кепедемадо
(кое-конатнесэ Казань, Яик валтнэ вейке ошонь кавто лемть), Симбирскойсэ, лия
ошсо ды велетнесэ церковань стявтомадо. Улить мифт, конатань коряс Казанесь -
мокшэрзянь кезэрень ош. Ве валсо меремс, не мифтнесэнть кандовсть минек пингс
эрьва кодамо шкань культурань пелькст, коень челькст.

Строямонь азортнэ - аволь ансяк мастерт, сынь озкс-атят, наркодейть,
виртнень-ведьтнень, моданть, эрьва мезенть марто кортыцят, эрьва кодамо
тамашань теицят. Сынь - ошонтень, церковантень канстонь кандыцят, сонзэ ниле
пельксэнь керицят, не пелькстнэнь ошонть, церкованть алов ниле ужава путыцят.
Сынст меремань коряс "нилень пелев керякшнызь" Федуся тейтеренть, конась
"сисем алянь ве сазор, сисем урянь парыя, ней тетькастояк вейкине, шкинь
авкастояк ськамнензэ" (Евсевьев 1961: 92-93).

Строямонь азортнэ - свал кавто лелят-ялакст Ивака ды Вельмака: сынь, сынст
коряс лия азортнэ аштить покштякс, конатнень валост ульнесь апак сёрмадо
законокс. Бути тейтеренть тетязо а карми максомо сонзэ канстокс, тетянть а
кунсолыть секс, мекс, келя, сон моли Модаванть арсеманзо каршо. Бути
тейтеренть тетязо сестэяк моли покштятнень каршо, сынь сонзэ симдявтсызь ды
ялатеке эсест арсемаст топавтсызь (Маскаев 1964: 91).

Модаванть пельде Ивакась ды Вельмакась кармить содамо: ошонть, церкованть алов
эряви канстомс ансяк "сисем алянь сазор", семиясонть вейкине тейтерне. Сынь
тукшныть велева истямо тейтерень вешнеме. Алкукс, ломанень канстонть таркас
сынь варчавкшныть лия канстт: сурень кире, шёлконь пусмо, лишме, атякш, сараз,
кал, скал, пине, гуй. Седе кезэрень мифтнесэ Ивакась ды Вельмакась невтевить
теке племань прявтт, конатне кунсолыть эсест раськень ломатнень меремаст.
Меельце мифтнесэ сынь киньгак а кунсолыть, весе тевтнень теить ансяк эсест
арсемаст коряс. Зярдо тейтеренть тетясь карми молеме покштятнень ды велень
промксонть каршо, а карми сонзэ канстокс максомо, веши жеребеень каямо,
сестэяк жеребеесь пры лангозонзо секс, мекс истяня эряви Модавантень
(Масторавантень).

Седе икелень мифтнесэ строямодонть а канстокс алтазь тейтересь, а сонзэ
тетязо-авазо а ёвтыть каршо вал эсест уцяскаст кувалт. Куломас кочкамонть эйсэ
сынь неить вакска а ютавикс тев, а куломасонть - ломанень мель ванома. Лия
арсемат марявить меельце мифтнесэ, конатасо Ивака, Вельмака ды сынст кондямо
азортнэ арсить аволь ломанень шумбрачиде, сынст уцяскадо, а эсест
каштанчидест, сынст седеест а сэредить беряньстэ эрицятнеде, урозтнеде,
ёртнить сынст канстокс оштнень, церковатнень, ведьгевтнень алов. Содазь,
истямо куломась а ваннови пазонь мелень теевемакс, сон арсеви, кода превтемень
ташто ила, зярдо-бути умок чачнезь кой, конанть ванстомс а эряви. Бути
седикелень мифтнесэ канстось ошонть, церкованть алов - сюпавонь, велень
покштянь тейтерь, меельце мифтнесэ сон - пайстомо, биестомо тейтерне, конань
арась мелезэ улемс канстокс, конань кис а кинень велень промкссонть ёвтамс
вал.

Мифологиянь сюжетт пачкодсть минек шкас аволь ансяк ванькс моросо-мифтнесэ,
ёвкстнэсэ-мифтнесэ, сынь мукшновить ламо лия фольклоронь жанратнесэ. Алкукс,
мифтнесэ тевтне молить свал кудосто пек васоло, сисем паксянь томбале, овтонь
масторсо, менельсэ, моданть, веденть ало, кунсолыцясь неть тевтнень а теи.
Лирикасонть тевтне молить велесэ, кудосо, велень куросо, банясо, лей чиресэ,
вирьбулосо, паксясо, пиресэ, луга лангсо истямо жо ломань марто, кодамо сонсь
кунсолыцясь. Мифсэнть, эпоссонть тевесь тееви та-кодамо пазонь, тамашань
вийсэ, ломань вийсэ сон а тееви - секскак сон виде; лирикасонть ломанесь седе
виев, сон моли, кода машты, кода сонстензэ эряви. Содазь, тесэяк сонзэ тевензэ
свал онкстневить покштятнень онкстамосо, сынст койтнень-кирдатнень коряс.

Кода тешкстасть икелень сельмсэ неицятне, мокшэрзятне морсесть эсест моротнень
зярдо киштесть ды эсть киште, седязь ды апак седя, ськамост ды морамо кужосо.
Кода сёрмадсь XIX пингень васенце пельксстэ Казанень университетэнть
профессорось К.Фукс, мокшэрзянь морыцятне аволь ансяк морыть, сынь морамсто
ахолить, лымбакстнить, пильгсэ чавить. Видестэ редизе сон аволь ансяк
мокшэрзянь морамонь ёрокчинть, сон парсте невтизе мокшэрзянь раськень
морыцянть вейке сокоронь чачонзо коряс, кона мерсь весенене чатьмонеме,
"нежадсь вейке кедьсэ туворонть лангс, омбоце кедьсэнзэ нежадизе прянзо ды
теке сокор шотландонь бардось, кармась морамо нусманя мокшэрзянь моро" (Фукс
1839: 116). Карелтнэнь ды финнтнэнь рунань морыцятнень коряс, мокшэрзятне
морасть кара-каршо озазь, сельмстэ сельмс ваннозь, кедьстэ кедьс кундазь,
састынестэ утякстнезь (Соколов 1922: 15).

Морамсто мокшэрзятне тейнесть эрьва кодат рунгонь велявтнемат, конатнень
кезэрень шкасто ульнесть магиянь смустест. Эрьва ёнов утякснемась тешкстась
кирькс, прядома, чинть ды ковонть молема. Модантень сюконямось, комадо
аштемась невтсть моданть ды тоначинть марто сюлмамонть, верев кедень
кепедемась - менеленть марто тапардамонть.


Ю.А.Дырин -- Меря Чудь марто


Сехте кезэрень мокшэрзянь мифологиянь ёнкстнэнь юрост сюлмазь уралонь
раськетнень икеле пингенть марто, се умонь шкатнень марто, зярдо, примеркс,
чачнесь овтонь культось ды лиятне мирдэнть-мастордонть арсематне.


ИСТОЧНИКИ И ЛИТЕРАТУРА
Архив Российского этнографического музея. Фонд 1. Опись 1. Дело 253.
Астахова А. М. 1963. Шахматов как фольклорист и этнограф // Очерки истории
русской этнографии, фольклористики и антропологии. Вып. 2. М.
Ауновский В. А. 1869. Этнографический очерк мордвы-мокши // Памятная книжка
Симбирской губернии на 1869 г. Симбирск.
Биленко М. В. 1979. О мордовской семье ХVII века // Советская этнография, № 1.
Георги И.-Г. 1795. Онисание обитающих в Российском государстве народов, так же
их житейских обрядов, вер, обыкновений, жилищ, одежд и прочих
достопамятностей. Ч. 1. Спб.
Гераклитов А. А. 1931. Материалы по истории мордвы. М.: Л.
Гольмстен В. 1940. Наземные погребения в Среднем Поволжье // Краткие сообщения
о докладах и полевых исследованиях Института истории материальной культуры. №
5. М.: Л.
Денисов П. В. 1959. Религиозные верования чуваш. Чебоксары.
Духовные и договорные грамоты великих и удельных князей XIV-XVI вв. 1950. М.
Евсевьев М. Е. 1961. Народные песни мордвы. Избранные труды. В 5-ти томах.
Т.1. Саранск.
Евсевьев М. Е. 1963. Народные песни мордвы. Избранные труды. В 5-ти томах.
Т.2. Саранск.
Жиганов М. Ф. 1961. К истории мордовских племен в конце 1 тысячелетия н. э. //
Советская археология, № 4.
Зеленин Д. К. 1937. Тотемы-деревья в сказаниях и обрядах европейских народов.
М.: Л.
Ключевский В. О. 1956. Курс русской истории // Сочинения в 8-ми томах. Т. 1.
М.
Лепехин И. И. 1771. Дневные записки путешествия по разным провинциям
Российского государства 1768 и 1769 году. Спб.
Макушин Н. П. 1963. Современное эрзянское жилище на территории Мордовской АССР
// Исследования по материальной культуре мордовского народа. М.
Маркелов М. Т. 1922. Саратовская мордва. Саратов.
Маркелов М. Т. 1929. Мокшэрзятнень эрямо пиньгест. М.
Маркелов М. Т. 1931. Мари: Он же. Мордва: Он же. Культ умерших в похоронном
обряде волго-камских финнов // Религиозные верования народов СССР. Т. 2. М.:
Л.
Маскаев А. И. 1947. Мордовская народная сказка. Саранск.
Маскаев А. И. 1964. Мордовская народная эпическая песня. Саранск.
Мельников П. И. 1839. Дорожные записки на пути из Тамбовской губернии в Сибирь
// Отечественные записки. Т. 6.
Мельников П. И. 1871. Нижегородская мордва // Симбирские губернские ведомости.
№ 26.
Мельников П. И. /Андрей Печерский/. 1909. Очерки мордвы //Полное собрание
сочинений. Т. 7. Спб.
Мельников П. И. /Андрей Печерский/. 1981. Очерки мордвы. Саранск.
Милькович К. С. 1905. Быт и верования мордвы в конце XVIII столетня //
Тамбовские епархиальные ведомости. Часть неофициальная. № 18.
Минх А. Н. 1890. Народные обычаи, обряды, суеверия и предрассудки крестьян
Саратовской губернии // Записки Императорского Русского географического
общества по отделению этнографии. Т. XIX. Вып. 2. Сиб.
Минх А. Н. 1892. Моляны и обряды мордвы Саратовской губернии //
Этнографическое обозрение. № 4.
Можаровский А. 1890. История образования прихода села Селищ Сергачского уезда
Нижегородской епархии // Нижегородские епархиальные ведомости. № 20.
Можаровский А. 1893. Мордво-крещенский приход с. Акузова Сергачского уезда
Нижегородской епархии // Нижегородские епархиальные ведомости. № 13.
Мокшин Н. Ф. 1968. Религиозные верования мордвы. Саранск; 2-е издание, 1998.
Саранск.
Мокшин Н. Ф. 1977. Этническая история мордвы. Саранск.
Мокшин Н. Ф. 1989. Мордовский этнос. Саранск.
Мокшин Н. Ф. 1991. Тайны мордовских имен. Саранск.
Мокшин Н. Ф. 1993. Мордва глазами зарубежных и российских путешественников.
Саранск.
Мордовские пословицы и загадки. 1959. Саранск.
Мордовские народные сказки. 1985. Саранск.
Мордовское народное устно-поэтическое творчество. 1975. Саранск.
Национальный состав населения РСФСР. 1990. М.
Никонов В. А. 1974. Имя и общество. М.
Образцы мордовской народной словестности. 1883. Вып. I-II. Казань.
Полное собрание русских летописей. 1926. Т. 1. Л.; 1965. Т. ХI-ХII. М.; 1965.
Т. ХIII. М.
Пушкин А. С. Собрание сочинений. В 10-ти томах. 1981. Т. 2, Т. 7. М.
Самородов К. Т. 1980. Мордовская обрядовая поэзия. Саранск.
Саранская таможенная книга за 1692 г. 1951. Саранск.
Смирнов И. Н. 1895. Мордва. Казань.
Снежницкий И. 1870. Праздник "Петрооскос" - Петров молян в день св. апостолов
Петра и Павла в мордовском селе К-се // Пензенские епархиальные ведомости. №
22.
Соколов Б. М. 1922. Предисловие // Саратовский этнографический сборник.
Саратов.
СССР в цифрах в 1989 году. 1990. М.
Токарев С. А. 1957. Религиозные верования восточнославянских народов ХIХ -
начала ХХ века. М.
Токарев С. А. 1958. Этнография народов СССР. М.
Токарев С. А. 1962. Что такое мифология? // Вопросы истории религии и атеизма.
М.
Устно-поэтическое творчество мордовского народа. 1963. Т. 1.; 1965. Т. 2.
Саранск.
Фукс К. 1839. Поездка из Казани к мордве Казанской губернии в 1839 году //
Журнал министерства внутренних дел. Ч. ХХХIV.
Шахматов А. А. 1910. Мордовский этнографический сборник. Спб.
Шуляев А. Д. 1986. Жизнь и песня. Саранск.
Шуляев А. Д. 1992. Фольклористика // Центр гуманитарных наук Мордовии.
Саранск.
Энциклопедический словарь. 1896. Т. ХIХ-в. Издатели Ф.А. Брокгауз, И.А. Ефрон.
Спб.
Эрзянь морот. 1928. М.
Harva, U. 1952. Die religiosen Vorstellungen der Mordwinen. Helsinki.
Mainov, W. 1889. Les restes de la Mythologie mordwine // Journal de la Societe
Finno-ougrienne. V. Helsinki.
Paasonen, H. 1891. Proben der mordwinischen Volksliteratur // Journal de la
Societe Finno-ougrienne. Bd. I, Heft 1. Ersjanische Lieder. Helsinki.
Paasonen, H. 1894. Proben der mordwinischen Volksliteratur // Journal de la
Societe Finno-ougrienne. XII. Bd. IX, Heft 2. Ersjanische Zauberspruche,
Opfergebete, Rathsel, Sprichworter und Marchen. Helsinki.
Paasonen, H. 1938-1981. Mordwinische Volksdichtung. Bd. I. VIII. Helsin
Просмотров: 1182 | Добавил: erzyany-rasyke | Рейтинг: 4.0/1 |
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
» Форма входа

» Календарь новостей
«  Октябрь-Ожоков 2007  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

» Поиск

» Друзья сайта

» Статистика


Copyright MyCorp © 2024
Сделать бесплатный сайт с uCoz